תוכן העניינים:
על הספר 7
שער א', מהו משוב בונה?
פרק 1: הקדמה 11
מדוע כתבתי ספר זה – חשיבות המשוב הבונה לחיינו 11
הסיבות האישיות שהניעו אותי לכתוב ספר זה 14
זיכרונות הילדות שעיצבו את העמדה של התנגדות להפעלת כוח 16
התמונה משתנה - עודד חרמוני ז"ל נכנס לחיי 18
פרק 2: ליאת "מבריזה" בגלל בחור חדש מקרה אמיתי, "לא נגענו"22
הסבר תמציתי של המודל למתן משוב אפקטיבי 25
פרק 3: מהו משוב בונה 27
מבחנו של המשוב הבונה 28
ארבעה תבחינים לבדיקת איכות המשוב 28
סוגי המשובים על מעשה חיובי ועל מעשה שלילי 29
תרומת חלון ג'ו-הרי Johari Window)) להבנת מטרת המשוב 31
מטרת מתן המשוב 36
אטימולוגיה של המושג 'משוב' ושל המושג 'ביקורת' 36
פרק 4: אפיוני שיחת המשוב 41
שיחת משוב אפקטיבית בנויה על הנכונות ללמוד משגיאות 42
מפגש ללא הפעלת סמכותיות, מודל ה- T.A 46
כמה משובים על אירוע שלילי אדם יכול לקבל בפעם אחת? 49
ראוי למשב רק את מה שניתן לשינוי 49
מהו ההבדל בין 'משוב קטן' ל 'משוב גדול'? 50
מה ההבדל בין 'משוב' ל 'הבעת דעה'? 52
מה ההבדל בין 'משוב' לבין 'הערכה'? 53
מה ההבדל בין 'משוב' לבין 'עצה'? 55
מי אמור להיות מושא קבלת המשוב? 57
פרק 5: במה שונה המשוב הישן מהמשוב החדש? 59
משוב ישן מול משוב חדש 68
האם המשוב החדש לא פוגע בסמכות ההורים, המנהלים, המורים והמפקדים? 71
כולם ממשבים את כולם, כולם לומדים מכולם 72
האם גישת המשוב השוויוני עלולה לגרום לטשטוש גבולות? 75
סיכום ההבדלים בין המשוב הישן למשוב החדש 78
פרק 6: הנזק בשיפוטיות, גם בשיפוטיות שלילית וגם בשיפוטיות חיובית 81
הנזק בשיפוטיות שלילית בניהול 81
מחיר השיפוטיות השלילית – הדבקת סטיגמות שליליות 83
שיפוטיות שלילית של הורים כלפי ילדיהם 83
שיפוטיות שלילית בזוגיות 84
שיפוטיות שלילית בהוראה 86
שיפוטיות שלילית אישית – האדם שופט את עצמו לשלילה 87
ההבדל בין שימוש במשוב על אירוע שלילי לעומת השימוש בשיפוטיות 88
מחיר השיפוטיות החיובית – מטען ציפיות כבדות מידי 89
סיפור מהחיים הממחיש את הנזק בשיפוטיות חיובית 90
שיפוטיות חיובית ומשפחת בן-גוריון 92
סיפור אישי: "ערן, הפסנתרן הדגול" 93
"התלמידה הכי טובה בכיתה"- שגיאה של מורה מתחיל, סיפור אישי 94
הגשמת ציפיות ההורים – החמצה נוגעת ללב 96
פרק 7: מודל שישה עשר השלבים לשיחת משוב – לב הספר 97
רקע למודל שישה עשר השלבים 97
העקרונות הבסיסיים של המודל למתן משוב אפקטיבי 98
הסבר המודל למתן משוב על אירוע שלילי - שיחת 'משוב גדול' 99
1. המתנה היא מתנה – ספיגת הגירוי השלילי ללא תגובה מיידית 99
2. הפעלת שיקול דעת – "סוף מעשה במחשבה תחילה" 102
3. בקשת שיחה (לאחר ההמתנה) 103
4. קביעת מועד ומקום 105
5. הקטנת המתח 107
6. הגדרת הנושא ותאום ציפיות 107
7. בדיקת העובדות לאשורן – לב המשוב 108
8. בית משפט זעיר – אופציונאלי 112
9. הבנת נסיבות ההתרחשות 115
10. הקשבה פעילה ושיקוף 117
11. הבעת רגשות, הכלי המרכזי ליצירת שינוי התנהגותי 118
12 . הנמקת הרגשות 122
13. הבעת רגשות בסולם עולה 123
14. חיזוק חיובי 124
15. "חתימה" על חוזה פסיכולוגי מחודש המעגן את השינוי 124
16. הבעת רגשות הדדית (משוב על המשוב) 127
סיכום המודל למתן משוב על אירוע שלילי– שיחת "משוב גדול" 127
פרק 8: פתרון קונפליקטים בזוגיות 132
אי אפשר לשבת ליד בעלי כאשר הוא נוהג 132
נמאס לי ללכת לישון בלי בן-זוגי 134
רוני מגזים עם ההתנדבויות שלו 138
בעלי לא מבין אותי ולא רגיש לצרכיי 141
פרק 9: פתרון קונפליקטים בין הורים לילדים 145
בתי מאחרת לחזור בלילה ואני משתגעת 145
אוהד, בני בכורי, לא קם בבוקר ואני אובדת עצות 149
הבן שלי אוכל בלילה ומשאיר אחריו מטבח מלוכלך 154
נעמי בתי לא מגיבה כשאני קוראת לה לבוא 157
פרק 10: הידיד המטריד והשכן המעצבן 161
הידיד המטריד 161
השכן המעצבן 164
פרק 11: פתרון קונפליקטים בין מורה לתלמידיו 170
התלמידה "מסבנת" את המורה לחינוך גופני 170
השמיניסטית הכועסת 173
התמודדות עם תלמיד הפוגע בחוקי המוסד התורני 178
פרק 12: פתרון קונפליקט בין אימא לסבתא 182
פרק 13: פיתרון קונפליקטים ביחסי עבודה 186
המנהל מתקשה לעכל את היועצת החדשה 186
חלום העוזרת ושיברו 192
הסגנית הקודמת לא מפרגנת לסגנית החדשה 197
פרק 14: פיתרון קונפליקטים בעולם הפיקוד והניהול 203
המפקד מפשל 203
המורה מזניחה את התורנות שלה בחצר 205
מורה ותיקה 'מצפצפת' על המפקחת הצעירה 210
החיילת "המבריזה" 214
שער ב' אדיאולוגיה ופרקטיקה בשיחת המשוב
פרק 15: המשוב החיובי - הכלי החשוב ביותר במערכת יחסים בין-אישית 222
מה אפשר ללמוד מאילוף לוויתן טורף ליישום בחינוך ילדים, הוראה וניהול? 222
חשיבות השפעת המשוב החיובי על ההתנהגות האנושית 223
עיתוי המשוב החיובי 225
המשוב החיובי – סיפור עם לקח 226
סיפור אישי: שנה ראשונה שלי בחינוך כיתה, כיתה י"ב 227
קבלת האהבה אינה פריבילגיה רגשית אלא צורך קיומי 229
תרומתו של אלפרד אדלר להבנת הצורך בחיזוקים חיוביים 231
עד כמה הצורך בחיזוקים חיוביים מניע את האדם? 233
כוחו של המשוב החיובי – סיפור 235
חיזוק חיובי - אחד הכלים החשובים ביותר בניהול אפקטיבי 235
נילי הצליחה כנגד כל הסיכויים למנוע פיטורי עובדת טובה 237
כיצד להעניק משוב חיובי? 239
האומנם, 'קודם כל יש לתת משוב חיובי ולאחר מכן משוב על אירוע שלילי'? 242
עוצמתו של המשוב החיובי הכתוב 244
'חשבון עובר ושב' של משובים חיוביים ושליליים 246
חשבון מאוזן - ארבעה משובים חיוביים ל פ נ י משוב שלילי אחד 249
סיפור נוגע ללב שהתרחש באמריקה 250
חסרונו הניכר של המשוב החיובי בהוראה ובחינוך 253
מגנב למנהל בית ספר מצליח - סיפור אמיתי עם לקח משמעותי 255
ישום עקרונות המשוב החיובי בחינוך בהוראה 258
המורה בתיה מוכיחה שאפשר ללמד רק בשיטת החיזוקים החיוביים 260
דוגמה לתוצאת המשוב החיובי של מורה - אלבר קאמי 262
התעלמות מהמעשים השליליים והעצמת החיוביים, דרך 'עם קבלות' 263
שימוש במשוב חיובי גם לשיפור הארגון 266
משוב החיובי גם ברמה האסטרטגית, לא רק בתחום יחסי האנוש 267
פרק 16: הכעס, האויב הגדול של המשוב הבונה 268
כיצד נמנעים מהכעסים? טכניקות להרגעת הכעס 271
טכניקות נוספות ליצירת המתנה ורגיעה 273
שליטה בכעס: סיפור 276
כעסיי על הזולת, הם בעיקר בגללי: "הפוסל במומו פוסל" 277
סיפור: שיח חרשים 282
הפסיביות אינה מונעת את הכעס, להפך, היא רק מגבירה אותו 282
הציניות, היא ביטוי מוסווה לכעס 287
פרק 17: רעיון הבחירה החופשית והמשוב החדש 289
פרק 18: הלבנת פנים בעת הענקת משוב על אירוע שלילי 294
הדיסקרטיות, תנאי יסוד להצלחת המשוב על אירוע שלילי 294
הוראה ללא הלבנת פנים, נספח מיוחד למורים 298
צידה לדרך ושלמי תודות 303
|